Veelgestelde vragen over Stemmen

• Hoe worden de winnende doelen gekozen?
  • Hoe kan ik stemmen?
  • Hoe worden de stempercentages berekend?

Per vestiging heeft zich een x-aantal doelen aangemeld. Het percentage stemmen dat vermeld staat bij een doel is berekend aan de hand van het totaal van de stemmen. Een voorbeeld:

Bij de vestiging Zeist zijn 3 goede doelen aangemeld. Bij een stemming gaat het aantal stemmen op 1 doel omhoog, maar niet per definitie het percentage. Als een ander doel bij deze vestiging namelijk in verhouding meer stemmen heeft gekregen, wordt dat deel van het percentage hoger en krijgt dat doel dus een hoger percentage aandeel. Dit ziet er als volgt uit:

Gisteren
    Doel 1: 20 stemmen (= 44% van de stemmen)
    Doel 2: 15 stemmen (= 33% van de stemmen)
    Doel 3: 10 stemmen (= 22% van de stemmen)

Vandaag
    Doel 1: 40 stemmen (= 56% van de stemmen)
    Doel 2: 20 stemmen (= 28% van de stemmen)
    Doel 3: 11 stemmen (= 15% van de stemmen)

Het is goed te zien dat alle doelen er stemmen bij hebben gekregen, maar niet allemaal in percentage omhoog zijn gegaan. Dit komt omdat doel 1 in verhouding meer stemmen erbij heeft gekregen.

Het kan zijn dat het percentage van een doel niet direct wijzigt nadat u een stem hebt uitgebracht. De website wordt regelmatig bijgewerkt, waarna alle verwerkte stemmen per doel worden opgeteld. Vervolgens wordt het nieuwe percentage per doel berekend en getoond op de website.

Wij tonen de percentages en niet het aantal stemmen, maar uiteindelijk wordt de winnaar  per vestiging bepaald door het hoogste percentage (en deze zijn gekoppeld aan het aantal stemmen).

• Wat kan een goed doel zelf doen om te winnen?
  • Wordt het stemproces gecontroleerd?
  • Hoe vaak worden de stemmen geupdate?
  • Wij zijn als enige doel aangemeld bij een winkel. Zijn wij nu de winnaar?