Antwoorden op de veelgestelde vragen

Dat is waar Specsavers voor staat. Maar onze waarden gaan verder dan onze core business. We vinden het ook belangrijk om onderdeel te zijn van de lokale buurt en te weten wat er gaande is. De Specsavers-winkelteams zijn erg betrokken bij de lokale gemeenschap en die betrokkenheid zetten we graag om in actie. Daarom is in 2010 Stichting Specsavers Steunt in het leven geroepen.

Hoeveel doelen worden er gesteund?

In 2019 spaart Stichting Specsavers Steunt voor 145 doelen. Elk van onze 144 Specsavers-winkels spaart voor één lokaal doel maar ook voor een landelijk doel: het oogfonds.

Hoe gaat aanmelden in zijn werk?

In het najaar van 2019 volgt meer informatie over de aanmeldprocedure voor het Spaarjaar van 2020.

Wanneer start een nieuwe spaarronde?

Een spaarronde loopt altijd per kalenderjaar. Op 1 januari 2020 start spaarronde 2020.

Hoe weet Specsavers zeker dat het geld goed wordt besteed?

Er worden eisen gesteld aan organisaties die zich willen aanmelden (zie algemene voorwaarden) en elke inschrijving wordt gecontroleerd. Ook zoeken de meeste winkels persoonlijk contact met de goede doelen waarvoor ze sparen. Vaak is precies bekend wat de begunstigde organisatie met de bijdrage van plan is. Specsavers is zich ervan bewust dat sommige mensen regels proberen te omzeilen, maar gaat uit van het goede van de mens. Een Specsavers-winkel kan geen verantwoordelijkheid dragen voor eventueel misbruik van een donatie.

Hoeveel geld ontvangt een goed doel?

Aan het einde van de spaarronde wordt gekeken hoeveel geld een winkel bijeen heeft gebracht. De winkel spaart in principe altijd voor twee doelen: het lokale doel en het landelijke doel. De klanten bepalen wat de verdeling tussen de twee doelen zal zijn. In de meeste Specsavers-winkels staan twee spaarpotten, voor het lokale doel en het landelijke doel, waar een klant per aankoop symbolisch een muntje in kan doen. De donaties per doel variëren tot nu toe van een paar honderd tot ongeveer tweeduizend euro.

Moet ik schenkbelasting betalen over de donatie?

De ontvanger van een schenking - dus het lokale doel/initiatief - dient schenkbelasting te betalen. Er gelden echter diverse vrijstellingen/situaties waarin de ontvanger geen schenkbelasting verschuldigd is. Wanneer het goede doel (de ontvanger) zichzelf bijvoorbeeld kwalificeert als een ANBI en de gedane schenking wordt gebruikt bij het doel dat de ANBI nastreeft, is geen schenkbelasting verschuldigd. Mocht deze vrijstelling niet van toepassing zijn, dan dient de ontvanger de schenkbelasting zelf te financieren. Specsavers neemt dit niet voor haar rekening.

Waar komt het geld vandaan?

Per klant die een montuur of hoortoestel koopt doneert elke Specsavers-winkel automatisch een vast bedrag aan Stichting Specsavers Steunt. Klanten doneren in principe niet, maar geven symbolisch met een muntje in een spaarbox aan welk doel ze willen ondersteunen. Zo wordt in een jaar tijd een mooi bedrag bijeen gespaard voor de begunstigde goede doelen.